duminică, 1 noiembrie 2015

Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci? Călirea organismului la apă. Întărirea sistemului imunitar. Combaterea depresiei. Creşterea încrederii în sine

Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci? Călirea organismului la apă. Întărirea sistemului imunitar. Combaterea depresiei. Creşterea încrederii în sine
Wim Hof - The Iceman
It's all in your head...

Despre călirea organismului uman am scris într-un alt articol. Există 3 tipuri: la aer, soare şi apă. Până acum, datorită alergării am reuşit să le obţin pe primele două.

Iată două articole care ţin de călirea la aer:

Prima alergare de iarnă (09.12.2012)

Cum am alergat desculţ prin zăpadă

Referitor la călirea prin intermediul soarelui:

SahArad Semimaraton 2013

IronMan Oradea 2013

Deşi am alergat prin apă, până recent nu am dobândit şi această călire a organismului. Dar în ultima vreme am făcut câteva experimente. Unul dintre ele a fost să fac doar duş cu apă rece. Ieri s-au îmlinit 30 de zile de când fac această nebunie. Şi nu mă opresc aici, voi continua să fac duş cu apă rece. Dar m-am gândit să punctez cele 30 de zile scriind un articol pe tema asta.

Trebuie să recunosc că iniţiativa nu a fost a mea. Nu m-am trezit într-o zi spunând: Deşi am apă caldă, de MÂINE voi face duşuri reci!. Acum o lună, pentru câteva zile nu a fost apă caldă în Timişoara. În timp ce majoritatea adoptau clasicele roluri de victimă şi critic, doar plângându-se pe tema asta, eu am văzut oportunitatea de a deveni mai puternic.

Auzisem în trecut despre terapia cu duşuri reci dar niciodată nu am avut curajul să încerc. La fel ca în toate aspectele vieţii, ne place căldurica şi confortul. Şi în general este mai simplu să-i criticăm pe alţii în loc să acţionăm şi să devenim noi mai buni, mai puternici. Eu cred în principiul de Survival of the Fittest! Este vorba despre supravieţuirea celui mai adaptat... Iar cum organismul are o minunată capacitate de adaptare la mediu, tot ce trebuie să facem este... să ne adaptăm...

Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci? Călirea organismului la apă. Întărirea sistemului imunitar. Combaterea depresiei. Creşterea încrederii în sine. Peisaj ZEN


Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci?


Este o experienţă ORIBILĂ la început!!!

Mă aşteptam ca după 30 de zile să-mi fie mai uşor să intru la duş. La fel ca la început, primii stropi reci pe corpul meu îmi provoacă o stare de disconfort total!

Este o experienţă ACCEPTABILĂ pe parcurs.

După ce treci de şocul primului contact cu apa rece, începi să te adaptezi. Este o experienţă acceptabilă, deşi nu ţi-o doreşti!

Este o experienţă VICTORIOASĂ la final.

După ce ai depăşit toate reacţiile negative ale minţii tale, după ce ai câştigat şi această micro-bătălie cu tine... ieşi de la duş împlinit, cu stimă de sine crescută, cântând We are the Champions!

Iar asta se întâmplă după câteva minute. În primele 30 de zile, scopul tău este să ieşi cât mai repede din acel iad îngheţat! Şi este normal să fie aşa. Călirea organismului trebuie realizată treptat. Mai întâi anunţi organismul referiritor la ce-l aşteaptă pe termen lung. La început el va acţiona toate mecanismele defensive, pentru a te ţine în viaţă... Iar după 30 de zile se va calma, pentru că nu ai murit, deşi toţi cei din jur îţi spuneau doar astfel de mesaje motivaţionale: O să răceşti! O să-ţi intre frigu-n oase! O să mori băăă!!!.

Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci? Călirea organismului la apă. Întărirea sistemului imunitar. Combaterea depresiei. Creşterea încrederii în sine. Experienţa duşului rece

Reacţiile de mai sus sunt tipice. Când faci ceva diferit de turmă, oile se sperie. Prin gestul tău le demonstrezi că se poate şi altfel. Iar asta le dă un sentiment de nesiguranţă. Implicit, pentru a-şi apăra stilul de viaţă, vor face tot posibilul să te oprească din evoluţia ta. Dar tu eşti un luptător, nu au cum să te oprească!

De acum mi-am propus să trec la următoarea etapă, să cresc durata duşurilor reci. Ca de obicei, dorinţa de evoluţie este firească! La fel s-a întâmplat când am descoperit alergarea şi când am descoperit masajul. La fel se întâmplă şi acum, indiferent că este vorba de duşuri reci sau alte provocări ale vieţii mele!

În timp ce fac duş rece, trebuie să recunosc că am stări similare precum la un maraton, după ce am dat de zid şi totul devine greu. Mintea începe să producă tot felul de gânduri. De exemplu: De ce fac asta? Ce bun ar fi un duş cu apă caldă! Nu are nici un rost, mai bine renunţ!. Am avut astfel de gândri şi în timpul alergării celor 86 de kilometri pe traseul Timişoara - Arad şi retur, care a durat 9h:37min. Diferenţa este că la alergare aceste gânduri vin după mai multe ore. La duş apar după primele secunde. E un fel de sprint mental în timp ce stai! Dar rezultatul este acelaşi... Treci peste momentele de slăbiciune şi devii un învingător!

Ce am învăţat după 30 de zile cu duşuri reci? Călirea organismului la apă. Întărirea sistemului imunitar. Combaterea depresiei. Creşterea încrederii în sine. Învinge temerile

Dacă vrei un om care să te motiveze în mod real, ţi-l recomand pe Wim Hof, zis şi The Iceman! Şi un citat care pe mine m-a motivat mereu: "You are better than you think you are, you can do more than you think you can!" (Michael Arnstein).

Înainte de a enumera beneficiile duşului cu apă rece, vreau să subliniez şi anumite riscuri. Orice terapie are indicaţii şi contraindicaţii. La fel cum am procedat şi în cazul articolului despre Masajul cu Roci Vulcanice Calde, prezentând riscuri şi beneficii, la fel voi face şi acum.

Riscurile duşului cu apă rece

Cei care au anumite probleme de sănătate, este indicat să nu încerce duşurile cu apă rece, datorită şocului pe care acestea l-ar crea şi care le-ar putea pune în pericol sănătatea.

Câteva cazuri:

- Boli de inimă
- Tensiunea arterială crescută.
- Dacă te simţi prea încălzit sau dacă ai tremur.

Benefciile duşului cu apă rece

1. Intarirea sistemului imunitar
O serie intreaga de studii stiintifice demonstreaza ca expunerea la frig ajuta la intarirea sistemului imunitar. Contactul corpului cu apa rece creste rata metabolica prin reflexul tremuratului si activarea raspunsului imun. Anumite experimente efectuate pe esantioane umane au aratat ca persoanele care fac regulat dusuri reci inregistreaza o crestere a concentratiei plasmei, a numarului de celule T si de limfocite.
In Suedia, parintii isi lasa bebelusii sa doarma in aer liber, chiar si la temperaturi foarte scazute. Acesti copii s-au dovedit a fi mai rezistenti in fata imbolnavirilor, dormind totodata mai bine. In Siberia, in cadrul unui experiment efectuat pe copii de 2-6 ani, au fost organizate doua grupe de participanti.
Prima grupa a fost supusa unui ritual prin care copiilor le-a fost turnata o galeata de apa rece in cap inainte de sezonul gripal. Micutii din a doua grupa nu au primit acelasi tratament. Rezultatele au aratat ca 95% dintre copiii supusi ritualului nu au contactat niciun virus gripal in sezonul racelilor, comparativ cu 75% dintre copiii care nu au fost expusi baii cu apa rece.

2. Cresterea starii de alerta
Un dus facut dimineata are un puternic efect revigorant si ajuta la stimularea oxigenarii creierului. Totodata, creste si rata cardiaca, precum si viteza cu care sangele circula in corp. Toate aceste reactii fiziologice ajuta la suplimentarea rezervelor de energie, imbunatatirea starii de alerta si a puterii de concentrare.

3. Imbunatatirea aspectului pielii si parului
Una dintre cele mai bune metode de mentinere a hidratarii parului si pielii este evitarea contactului direct cu apa fierbinte. Apa rece ajuta la strangerea porilor si a cuticulelor, prevenind astfel patrunderea impuritatilor in interiorul acestora. Temperatura scazuta a apei contribuie si la reducerea pierderii uleiurilor naturale ale pielii si scalpului, principala cauza a deshidratarii si aparitiei matretii si descuamarii tesutului cutanat.
Apa rece actioneaza ca un veritabil tratament pentru par, ajutandu-l sa fie mai stralucitor, mai gros si mai sanatos.

4. Favorizarea pierderii in greutate
Dusurile reci asista pierderea in greutate in moduri neasteptate. Corpul omenesc contine doua tipuri de tesut adipos: alb si maro.
Grasimea alba este depozitata in tesuturi atunci cand o persoana consuma mai multe calorii decat sunt necesare corpului pentru a functiona corespunzator, iar acestea nu sunt eliminate prin efort fizic. Acest tip de grasime este acumulata de regula in zona taliei, zona lombara, a gatului si a coapselor.
Grasimea maro genereaza caldura necesara pentru reglarea temperaturii interne a corpului si este activata de expunerea la frig. Prin urmare, dusurile reci stimuleaza activitatea tesutului adipos maro.
Un studiu efectuat in anul 2009, a descoperit ca activarea grasimii maro in mod regulat, prin expunerea la temperaturi scazute, poate ajuta la pierderea unui numar de pana la 4 kilograme anual, fara alte modificari in dieta sau in programul zilnic de miscare.

5. Ameliorarea disconfortului muscular dupa efortul fizic
În aricolul despre Cel mai simplu program de alergare pentru începători, scriam următoarele:

Încheie cu răcire (cool down) de 5 minute. Alocă acest timp pentru a readuce organismul la stadiul de repaus. La fel ca la încălzire, începi treptat, de această dată reducând ritmul, pentru a ajuta procesul de recuperare după efort. Şi aici, îţi recomand să mai faci ceva după aceste minute de recuperare. Ţine duşul cu apă rece pe articulaţii şi muşchi, timp de câteva minute (pentru a reduce riscul de inflamaţie), după care fă duş normal cu apă caldă iar la final mai ţine câteva minute duşul cu apă rece. După ce ieşi de la duş, dă-te pe articulaţii şi muşchi cu o cremă de răcire pe bază de mentol şi camfor. Şi poate cel mai important aspect al recuperării după efort, alocă-ţi timp pentru tine şi mergi la un masaj. Organismul tău îţi va mulţumi!

Disconfortul muscular rezultat in urma depunerii unui efort fizic sustinut poate fi ameliorat printr-un banal dus rece. Un studiu efectuat in urma cu 5 ani, la care au participat peste 350 de sportivi (din domeniul ciclismului, atletismului si sporturilor de anduranta), a descoperit ca baile reci de aproximativ 24 de minute pot trata febra musculara dupa 1-4 zile de la suprasolicitarea musculara, in conditiile unei temperaturi a apei de 10-15 grade Celsius.
Consider util şi pargraful următor din acest articol:

Recuperarea dupa efort cu apa rece
Acum cativa ani, un fotbalist roman plecat in Germania povestea ca a intalnit o metoda neobisnuita de recuperare dupa efort.

La finalul fiecarui antrenament, Sergiu Radu si colegii sai de la Energie Cottbus intrau direct in bazine cu apa provenita de la un izvor montan.

Conform fotbalistului, apa era atat de rece incat „mi se invineteau degetele de la picioare”.

Ulterior, si alti fotbalisti romani au sustinut ca au intalnit situatii asemanatoare, ultimul exemplu fiind cel al lui Goian, fotbalist la Palermo.

Nu stiu cat de pasionati sunteti de fotbal, dar in privinta chestiunilor legate de pregatire fizica, italienii sunt extrem de avansati.

In fine, ceea ce reprezenta o noutate pentru romani, era o practica obisnuita pentru sportivi precum Paula Radcliff sau pentru jucatorii de rugby din Noua Zeelanda, Irlanda, Tara Galilor, Scotia etc.

In ultimii ani, recuperarea dupa efort cu ajutorul apei reci a devenit extrem de populara, unii dintre cei mai mari atleti ai planetei apeland la diverse metode bazate pe folosirea acesteia.


6. Combaterea efectelor radicalilor liberi asupra celulelor sanatoase
Dusurile reci, efectuate in mod regulat, pot ajuta la cresterea tolerantei celulelor sanatoase in fata stresului oxidativ. Un studiu publicat in urma cu 20 de ani a descoperit o scadere drastica a nivelului de acid uric din organism, in timpul sau dupa expunerea la stimuli reci. Cercetatorii au observat si o crestere semnificativa a nivelului de glutation, substanta care asigura functionarea optima a celorlalti antioxidanti din organism.

7. Ameliorarea simptomelor de depresie
Dusurile reci s-au dovedit a fi utile si in ameliorarea simptomelor de depresie. Acest efect se datoreaza impactului intens resimtit de receptorii tesutului cutanat, care declanseaza transmiterea unui numar impresionant de impulsuri nervoasede la terminatiile nervoase periferice, pana la creier. Acest proces produce un puternic efect antidepresiv, contribuind la reglarea starii de dispozitie.
Un studiu publicat in anul 2008 a descoperit ca hidroterapia are efect analgezic. Aceasta forma de terapie presupune efectuarea a doua dusuri reci (la o temperatura de 4 grade Celsius), de cate 2-3 minute fiecare.

Un paragraf util pe tema asta, din acest articol:
Stiintific vorbind, exista studii care demonstreaza faptul ca un dus rece (+20°C, nu unul glacial), timp de cateva minute si de doua ori pe zi, ar avea la anumiti pacienti un efect antidepresiv comparabil cu cel al electrosocurilor. Asa sustine Dr. Shevchuk, Richmond, Virginia, SUA (Medical Hypotheses, 2008, 70, 995-1001).
Cum se explica acest lucru : Stilul nostru de viata „modern” a facut sa dispara un mare numar de factori de stres fiziologic – printre care si socul termic –, stres la care corpul nostru se adaptase de-a lungul evolutiei si de care ar avea nevoie in continuare pentru a se autoregla cat se poate de fiziologic.
Este stiintific demonstrat faptul ca dusul rece activeaza sistemul simpatic (n.r. – sistem nervos format din ganglioni si din fibre nervoase care regleaza, sub controlul scoartei cerebrale, functiile glandelor si ale organelor interne), ducand la eliberarea de noradrenalina (n.r. – hormon asemanator adrenalinei) si endorfine care pur si simplu ar inlatura depresia. Amuzant, nu?
8. Imbunatatirea calitatii somnului
Un alt beneficiu al dusurilor reci este imbunatatirea calitatii somnului si combaterea insomniei. Pacientii cu tulburari de somn sunt sfatuiti sa se spele cu apa cat mai rece inainte de culcare, intrucat ulterior se instaleaza o stare placuta de calm, benefica adormirii rapide.

9. Detoxifierea organismului
Contractiile corporale declansate de expunerea la apa rece ajuta la facilitarea eliminarii toxinelor din organism. Detoxifierea are efecte vizibile si asupra aspectului pielii, care devine mai curata, mai ferma si mai proaspata.

10. Cresterea nivelului de testosteron
Barbatii care efectueaza in mod regulat dusuri reci beneficiaza de stimularea productiei de testosteron, nu doar in timpul contactului cu apa rece, ci si pe toata durata zilei.

La final, un video despre Terapia cu duşuri reci!



Surse de informaţie:

sfatulmedicului.ro

viataverdeviu.ro

fiibarbat.ro

totb.ro


Surse foto:

1. ebeautifulplaces.com

2. wildmovement.com

3. naturalmentor.com

4. impossiblehq.com

2 comentarii:

  1. Remarcabil.Nici nu am citit punct cu punct; il voi relua mai pe indelete ( repede doream sa ajung la final). Desigur am mai citit despre astfel de lucruri si nu sunt deloc o sedentara dar sunt intr-un moment propice pentru a-mi imbunatati starea de bine (fizica si psihica). Multumesc Florin.

    RăspundețiȘtergere

Recomandări